Blog i noticies
Ciència jove per a un futur més sostenible
El 20 de maig de 2022 es va celebrar el Congrés de Ciència Ciutadana, com a culminació de la iniciativa “Aigua de Barri, un projecte de ciència ciutadana”, impulsada pel Museu de les Aigües i que convida joves estudiants a investigar opcions de consum d’aigua més responsables, utilitzant la ciència ciutadana com a eina d’aprenentatge. Es tracta del segon congrés virtual organitzat pel Museu. En aquesta edició hi han participat més de 300 estudiants.
El projecte educatiu “Aigua de Barri” va néixer l’any 2019, com una col·laboració entre el Museu de les Aigües i l’associació educativa Ítaca, de l’Hospitalet de Llobregat, i ha continuat incorporant el coneixement del jovent sobre la necessitat i la forma de preservar l’aigua i els ecosistemes naturals. Per això inclou continguts sobre sostenibilitat ambiental, objectius pel desenvolupament sostenible i la gestió dels recursos hídrics adaptats al currículum educatiu. I ho fa a partir d’un dilema: Com reaccionaries si et quedessis sense aigua?
L’accés a l’aigua potable és un dret humà bàsic reconegut per la ONU des de l’any 2010, tot i que al món encara hi ha més de 850 milions de persones que no hi tenen accés.
Les escoles participants en la iniciativa han recollit i analitzat dades de consum d’aigua en tres àmbits (nutrició, alimentació i higiene), han proposat mesures d’estalvi i han publicat les conclusions a la web del projecte Aigua de barri, un projecte de Ciència Ciutadana:
- Després d’aplicar les mesures, s’ha estalviat un 23% d’aigua en nutrició, un 34% en higiene i un 68% en alimentació. En conjunt s’ha estalviat de mitjana un 67,47% d’aigua.
- La petjada hídrica dels aliments que consumim suposa la major part del nostre consum d’aigua setmanal.
- Fer recerca és útil, ja que les conclusions difereixen de les hipòtesis prèvies plantejades per l’alumnat.